اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | پنج‌شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۶

بازگشت به صفحه کامل

دریانوردان بوشهری و حکمرانی بر دریای پارس

Loading the player...

دانلود

اگر این روزها برای مسافرت قصد دارید به بوشهر سفر کنید پیشنهادمان این است که از موزه دریا و دریانوردی این شهر حتماً بازدید کنید. یکی از دیدنی های این موزه مربوط می شود به یک ناو قدیمی که به گفته کارشناسان، روزگاری در واقع اولین ناو جنگی مدرن ایران به حساب می آمده است. این کشتی که نام «پرسپولیس» بر آن نهاده شده است، زمانی در سرکوب حملات نیروهای بیگانه در خلیج فارس به کار گرفته می شد و می شود گفت پرسپولیس پدر بزرگ ناوهای جنگی امروز ایران است. اگر می خواهید درباره سرگذشت ناو پرسپولیس بیشتر بدانید، این گزارش را تا انتها بخوانید. با دیدن بقایای بدنه کشتی پرسپولیس می توان فهمید که این کشتی در زمان خودش حسابی کارآمد بوده و از آن برای کارهای زیادی استفاده می شده. ناو جنگی ایرانی که روزگاری موج های خلیج همیشه فارس را می شکافت و در آب های آزاد، طنازی می کرد و جولان می داد، حالا در گوشه ای از موزه شهر بوشهر جا خوش کرده و توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کند.
اگر نگاهی به تصاویر قدیمی ثبت شده از این کشتی بیندازید، ناو سفید رنگ و زیبایی را خواهید دید که سایه بان هایش برافراشته شده اند. به گفته محلی ها، روزگاری این کشتی یک مکان رویایی شناور با تجهیزات کامل دریانوردی بوده و تنها چیزی که شاید درباره آن به ذهن کسی نرسد. جنگی بودن آن است. دکتر عبدالکریم مشایخی- رئیس بنیاد ایران شناسی بوشهر- که این ناو را افتخاری برای شهرش می داند از سیر تا پیاز ماجرای کشتی پرسپولیس را برایمان تعریف می کند. او در این گزارش، درباره جزئیات کشتی و خدماتی که در طول نیم قرن برای حفاظت از آب های خلیج فارس انجام داده است، صحبت می کند. شهری برای «پارسیان» شاید اولین چیزی که در خصوص این کشتی ذهن شما را به خود مشغول کند، نام این کشتی باشد، در واقع نام «پرسپولیس» به این دلیل روی این کشتی ایرانی گذاشته شده که اروپایی ها در زمان قاجار به کشور ما «پرسیا» می گفتند. همین مسئله، بهانه ای شد که نام پرسپولیس به معنای «شهر پارسیان» برای این کشتی انتخاب شود. این ناو غول آسا ۶۰۰ تن گنجایش و ۴۵۰ اسب بخار توان داشت و چهار توپ جنگی را با خود حمل می کرد: «پرسپولیس در ظاهر بیشتر جنبه تفریحی و سیاحتی داشت و برای انتقال زائران به خانه خدا خریداری شده بود. اما چون این کشتی دو توپخانه بزرگ داشت و کارکنان آن هم مسلح بودند، برای سرکوب شورش ها در کرانه های شمالی خلیج فارس هم از آن استفاده می شد. این کشتی موتور بخار قابلی داشت و تعداد خدمه کشتی به ۴۰ تا ۵۰ نفر می رسید که افراد دارای مقام های بالا، ملوانان و کارکنان، شامل این افراد می شدند».
جالب است بدانید طبقه پایین این کشتی، دارای سالن پذیرایی مجلل و باشکوهی بود که روزگاری پاتوق کوچکی برای مسافران کشتی به حساب می آمد، در طبقه بالا هم هر چند اتاقک ناخدا و تیرک های بادبانی، قسمت زیادی از روی کشتی را می پوشاندند اما در زیر سایه بان ها، تعدادی میز و صندلی برای استراحت های کوتاه چیده می شد. اگر تصاویری از کشتی های اروپایی را دیده باشید نمای این کشتی، ناخودآگاه شما را به یاد آنها می اندازد، این کشتی در آلمان و توسط مهندسان آلمانی و به سفارش ایران ساخته شده است. پس سلایق اروپایی ها در ساخت این کشتی دیده می شود. ناوی برای سرکوب ناآرامی ها دکتر مشایخی می گوید: «دولت ایران در زمان قاجار در سال ۱۸۹۰ میلادی این کشتی را با قیمت ۳۰ هزار لیره انگلیس، به همراه یک کشتی ۲۵۰ تنی دیگر به نام «شوش» از دولت آلمان خریداری کرد. علاوه بر آن سفارش ساخت کشتی های دیگری را هم به کارخانه های کشتی سازی در برلین آلمان داد.» گرچه این کشتی قرار بود برای جابه جایی مسافران و کارهای دیگر خریداری شده و به ایران وارد شود اما پرسپولیس ید طولایی در جنگ های داخلی ایران زمین داشته و بسیاری از ناآرامی ها را مهار کرده است.