جهش تولید | پنج‌شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۹

بهترین و بدترین غذا ها برای فشار خون - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

بهترین و بدترین غذا ها برای فشار خون

Loading the player...

بهترین و بدترین غذا ها برای فشار خون

 

سالانه 7میلیون نفر در سراسر جهان در اثر فشار خون بالا جان خود را از دست می دهند! بنا به نظر پژوهشگران، رژیم غذایی ناسالم یکی از دلایل عمده ابتلا به بیماری فشار خون بالاست. عادات غذایی غلط و ناسالم که امروزه در اکثر شهرها رواج یافته بر سلامت شهرنشینان تاثیر عمده ای گذاشته است؛ در حالی که ساکنان روستاها حتی در سنین بالا نیز کمتر به این بیماری مبتلا می شوند. بعضی مواد غذایی می توانند این بیماری را تشدید کنند و بعضی دیگر آن را کنترل کرده و در پایین آوردن فشار خود موثرند.

بهترین غذاها:

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف میوه ها و سبزیجات تازه با رنگ های مختلف (سبز، قرمز، زرد،...) را در فهرست موادغذایی روزانه خود قرار داده و آنها را میل کنند. رژیم غذایی کمک زیادی به کنترل فشار خون می کند.

ماهی:

ماهی یکی از سالم ترین غذاهای حیوانی است. زیرا پروتئین بالا و چربی کمی دارد. اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی که سبب بالا رفتن چربی خون (HDL) می شود و همچنین سایر ترکیبات مغذی در ماهی می تواند از گرفتگی و تنگ شدن عروق خونی جلوگیری کرده و التهاب عروق خونی را کاهش دهد و در نتیجه از بالا رفتن فشار خون جلوگیری نماید.

روغن تخم کتان:

تخم کتان(بزرک) مانند ماهی، سرشار از اسیدهای چرب امگا3 بوده و از گرفتگی و تنگ شدن عروق خونی جلوگیری می کند.

آب کرفس:

یکی از مواد غذایی که مورد توجه و استفاده زیاد در طب چین قدیم بوده آب کرفس می باشد که می توان آن را با آبمیوه گیری و یا مخلوط کن تهیه کرد. نوشیدن روزانه 2 تا 3 فنجان آب کرفس به مدت یک ماه، می تواندن از افزایش فشار خون جلوگیری کرده و یا فشار خون بالا را به حد طبیعی برساند. این ماده غذایی همچنین می تواند از بروز نقرس و آرتروز(ورم مفاصل) جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده کرفس سرشار از ترکیبات ظدالتهابی است و مانند داروهای ضدالتهابی عمل می کند. بنابراین کرفس چیزی بیش از نوعی سبزی است و می تواند به عنوان یک دارو و مسکن مورد استفاده قرار گیرد!

روغن زیتون:

روغن زیتون یکی از پرمصرف ترین اقلام مواد غذایی در رژیم غذایی مدیترانه ای(شامل میوه، سبزی، زیتون، روغن زیتون و غذاهای دریایی) و یکی از سالم ترین رژیم های غذایی است. مطالعات نشان داده اند روغن زیتون تاثیر زیادی بر میزان چربی خون دارد و سبب کاهش فشار خون بالا می شود. یک تحقیق جدید حاکی از آن است که روغن زیتون می تواند هر دو نوع فشار خونdiaslolic و systolic را کنترل کند. از این رو می توان برای پخت و پز در سالاد استفاده کرد.

خیار:

خیار از میوه های مدر(آدرارآور) بوده و می تواند ضمن آبرسانی به بدن فشار خون را در رگ ها کاهش دهد. روزی دو عدد خیار به مدت دو هفته میل کنید تا اثر آن را ببینید!

سرکه سیب:

سرکه سیب با قلیایی کردن بدن، سبب کاهش فشار خون بالا می گردد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا میل کنید. عسل سبب تقویت حرکات روده شده و از یبوست جلوگیری می کند. و از آنجایی که یبوست می تواند سببد افزایش فشار خون شود، مخلوط سرکه سیب همراه با عسل بسیار موثر است.

 

بدترین غذاها:

به طور کلی، برای داشتن فشارخون طبیعی باید مصرف مواد غذایی مانند: نمک، کافئین، آرد سفید و محصولات تهیه شده از این نوع آرد، مانند نان لواش، الکل، غذاهای سرخ شده پرچرب، نیکوتین، شکر و مواد قندی، غذاهای کنسرو شده، اسانس ها و رنگ های افزودنی را به حداقل رساند.

نمک:

سدیم ، همیشه یکی از عوامل مضر و موثر در بروز بیماری هایی مانند ناراحتی های قلبی، فشارخون و استئوپروز بوده و هست. علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف بیش از حد نمک می تواند موجب  افزایش احتمال ابتلا به سرطان های معده، مری و مثانه شود. برای مزه دار کردن غذا به جای نمک می توان از ادویه و چاشنی هایی مانند زنجبیل، سیر، فلفل سیاه، رازیانه، ریحان و ترخون استفاده کرد. هر یک از این گیاهان معطر دارای ترکیبات موثری برای پایین آوردن فشار خون هستند. سرکه نیز می تواند چاشنی خوبی برای مزه دار کردن غذا باشد.

قهوه:

افرادی که گاه و بیگاه و نه به طور دائم، از مواد غذایی حاوی کافئین، مانند قهوه استفاده می کنند، کافئین می تواند سبب بالا رفتن ناگهانی فشار خون در آنها شود. بعضی محققان معتقدند کافئین با تنگ تر کردن رگ های خونی و جلوگیری از ترشح هورمون آدنوسین(هورمونی که موجب انبساط و باز شدن رگ های خونی می شود) سبب افزایش فشار خون می گردد. این ماده همچنین می تواند با  تحریک غده آدرنال سبب ترشح بیشتر هورمون کورتیزول و آدرنالین در خون شود که این به نوبه خود موجب افزایش فشار خون می گردد.

چای سبز، جایگزین قهوه:

مطالعات علمی نشان می دهد چای سبز می تواند برخی عوامل خطرزای بیماری های قلبی مانند فشارخون بالا و لخته شدن خون را کاهش دهد. بیشتر این تحقیقات در کشور ژاپن صورت گرفته است؛ جایی که مردم روزانه مقدار زیادی چای سبز می نوشند و مشاهده شده که کمترین بیماری های قلبی ـ عروقی را دارند.

شکر تصفیه شده(شکر سفید):

قندهای اضافی در بدن تبدیل به چربی شده و انباشته می شوند؛ در نتیجه موجب افزایش وزن و همچنین افزایش بیماری های قلبی و سرطان می گردند. قند و شکر همچنین فشار خون را خصوصا در افراد دارای اضافه وزن بالا می برد.

عسل؛ جایگزین شکر:

عسل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است، در حالی که شکر تصفیه شده ویتامین و مواد معدنی ندارد. بنابراین عسل به مراتب سالم تر از شکر بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. سعی کنید به جای استفاده از انواع شیرین کننده های مصنوعی، از میوه های خوشمزه و تازه که دارای عطر و بوی مطبوعی هستند، استفاده کنید.

الکل:

مطالعات متعددی نشان داده است مصرف نوشیدنی الکلی می تواند سبب افزایش فشار خون شود. از طرفی، مواد الکلی دارای کالری زیادی بوده و می تواند موجب افزایش وزن شوند که اضافه وزن خود یکی از عوامل موثر در بروز فشار خون بالاست . بدتر از همه اینکه الکل می تواند روی داروهای پایین آورنده فشار خون اثر گذاشته و در اثر تداخل با این داروها، عوارض جانبی و سوء داروهای فشار خون افزایش می یابد.

آب با لیموترش:

آب معدنی همراه با کمی لیموترش برای سلامتی بسیار مفید است. فشار خون بالا بیماری است که با اثرات زیانباری همراه می باشد. هرگز خودسرانه داروهای تجویز شده توسط پزشک را قطع نکنید و قبل از هر گونه تغییر ناگهانی در رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت نمایید.

 

 

{gallery}tolidvijhe/darmanfesharkhon{/gallery}

 



جواب‌های شاخه ای نویسنده تاریخ