رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۸

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری

Loading the player...

دانلود

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، فرزند "سید محمد" در سال 1335، در بخش "بُردِخون"‌ در حوالی بندر "دیّر" واقع در استان بوشهر متولد شد. پدرش، "سید محمد"، از روحانیون آن منطقه و مورد اعتماد مردم بود و به حل منازعه و رتق و فتق امور می‌پرداخت.

آیت الله حسینی بوشهری پس از اتمام تحصیلات دورهٔ ابتدایی با تشویق پدر، که خود روحانی بود تصمیم به تحصیل علوم حوزوی گرفت و برای فراگیری این علوم به قم عزیمت کرد. از جمله اساتید برجسته وی در حوزه می‌توان به "آیت الله العظمی گلپایگانی"، "آیت الله فاضل لنکرانی"، "آیت الله مکارم شیرازی" اشاره کرد. ریاست حوزه علمیه قم و عضویت در مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده بوشهر در کارنامه سیاسی وی دیده می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری پس از به پایان رساندن دوره دبستان، به تحصیلات علوم دینی روی آورد. مشوق اصلی او در این امر پدرش بود. او تحصیلات خود را در مدرسه علمیه بوشهر آغاز کرد و پس از طی بخشی از دروس مقدمات که شامل "جامع المقدمات"‌ و بخشی از کتاب "سیوطی"بود برای تکمیل آموخته‌های خود و گذراندن دروس دوره‌های "سطح" و "خارج" به حوزه علمیه قم رفت.
در قم ادامه کتاب "سیوطی"‌ و نیز کتب "مغنی"‌ و "معانی"‌ و "بیان"‌ و "شرح لمعه" را به صورت خصوصی از محضر اساتید آن دوره فرا گرفت. در دوره سطح نیز بخش عمده‌ای از "رسائل" و "مکاسب"‌ را نزد "آیت الله ستوده"‌ آموخت.
وی بخش‌هایی از "رسائل"، "کفایه"‌ و "قوانین"‌ را نزد "آیت الله میرزا محسن دوز دوزانی"‌ و بسیاری از مباحث کفایه را از درس "آیت الله پایانی" آموخت و با اتمام دروه سطح به درس "خارج فقه"‌ "آیت الله العظمی گلپایگانی"‌، "آیت الله فاضل لنکرانی"، "آیت الله تبریزی"‌ رفت.
آیت الله بوشهری، در زمینه اصول مدتی از محضر "آیت الله میرزا هاشم آملی لاریجانی"‌ بهره برد و سپس یک دوره کامل "اصول"‌ را در کلاس درس" آیت الله مکارم شیرازی"‌ و بخش‌های بسیاری را نیز از "آیت الله وحید خراسانی"‌ فرا گرفت. وی در طی سال‌های تحصیل در حوزه، در بخش "حکمت و عرفان"‌ و "اسفار" به درس "آیت الله حسن زاده آملی"‌ و "آیت الله انصاری شیرازی"‌ رفت و به تکمیل آموخته‌های خود پرداخت.
آیت الله بوشهری، مبارزه را از سنین نوجوانی و در بوشهر آغاز کرد و در قم نیز آن را پی گرفت. او اعلامیه‌های امام(ره) را بین مردم منتشر می‌کرد که این مسئله موجب چندین بار دستگیری و بازجویی وی شد.
مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی
رییس هیئت مدیرهٔ مرکز جهانی علوم اسلامی 
مدیریت مدارس علمیه حجتیه، رسالت و مدرسه حضرت آیت الله گلپایگانی
مدیر حوزهٔ علمیهٔ قم
امامت جمعه قم
ریاست ممتد مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم طی 5 دوره
نایب رئیس و عضو هیأت امنای مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان حوزه‌ها و مدارس خارج از کشور
نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره 4 از استان بوشهر
 

 

-ریاست حوزه علمیه سراسر کشور

  • با پایان دوره مدیریت "حجت الاسلام مرتضی مقتدایی" بر حوزه علمیه قم، در 21 تیرماه 1391، پس از برگزاری چندین جلسه توسط اعضای شورای عالی حوزه، حجت الاسلام حسینی بوشهری عهده دار ریاست حوزه علمیه قم شد. این در حالی بود که وی پیش از دوره مدیریت حجت الاسلام مقتدایی به مدت 10 سال ریاست حوزه علمیه قم را بر عهده داشت.

    یت الله حسینی بوشهری از نخستین سال‌های تحصیل به امر تدریس توجه ویژه‌ای داشت، به گونه‌ای که مصمم بود هر درسی که می‌آموزد، بیاموزاند. از این رو با شروع کتاب "سیوطی"‌، به تدریس مشغول شد و بسیاری از نوارهای تدریس او مورد استفاده طلاب حوزه علمیه قم قرار گرفته است. وی بارها دروس "مقدمات"‌، "شرح لمعه"‌، "رسائل"‌، "مکاسب"‌، "کفایه" و بخش‌هایی از "عروة‌الوثقی" را تدریس کرد. 

    آیت الله بوشهری، در فن خطابه نیز به تدریس برای علاقه‌مندان به آشنایی با فن سخنوری پرداخته است. در کنار این فعالیت‌ها تدریس در دانشگاه‌های تهران و قم نیز در کارنامهٔ آموزشی آیت الله بوشهری دیده می‌شود.

    تألیفات

    شرحی بر کتاب اجتهاد و تقلید عروة الوثقی
    شرح عربی بر کتاب اصول فقه
    تقریرات دروس فقه و اصول
    ادب نامهٔ پارسیان 1389 (شامل ویژگی‌های عباد الرحمن در قرآن کریم) 
    برگ‌هایی از دفتر عاشورا (رهیافتی به شناخت قیام حسین بن علی (ع))، در سال 1391
    تبارنامه نور و ظلمت (پژوهشی در عوامل هدایت و گمراهی)، در سال 1390
    حدیث ایمان (کارکردهای ایمان در عرصه زندگی)، در سال 1388
    روز بازگشت (نقش باور به معاد در زندگی فردی و اجتماعی)، در سال 1390

    شناخت اندیشه‌های امام خمینی(ره) از نگاه آیت الله بوشهری

    آیت الله بوشهری طی سخنانی در نخستین جشنواره بین المللی "امام خمینی(ره)" که در تاریخ 14 بهمن‌ماه 1392 برگزار شده بود در خصوص اندیشه‌های امام خمینی(ره) چنین گفت: «با تشکیل انقلاب اسلامی اندیشه و بینش سیاسی امام راحل(ره) برگرفته از اندیشه اسلامی حاکمیت یافت هرچند اندیشه سیاسی در اسلام دارای سابقه‌ای دیرینه در تاریخ است و در زندگی ائمه اطهار(ع) نیز تجلی داشته است.
    اما امام راحل(ره) توانست مردم سالاری دینی را در نظام جمهوری اسلامی عملی سازد. امام خمینی(ره) با اندیشه‌های دینی خود به عنوان یک فقیه، فیلسوف، عارف و سیاستمداری بزرگ تأثیر فراوانی در هدایت جامعه داشت و در حقیقت ایشان یکی از مردان تاریخ ساز در جهان اسلام به شمار می‌رود.
    ایشان تاکید فراوانی بر ایجاد رابطه میان دین و سیاست داشتند و همواره می‌فرمودند که شعار جدایی دین از سیاست یک تبلیغات استعماری از سوی ابرقدرت‌های جهان است. رابطه دین با سیاست از جمله مسائلی بود که امام(ره) به آن اعتقاد داشتند و از کسانی که دین را از سیاست جدا می‌دانستند به شدت انتقاد می‌کرد.
    امام راحل معتقد بودند که در اندیشه سیاسی دو نوع الهی و غیر الهی داریم. امام(ره) اندیشه سیاسی الهی را آن می‌دانند که اگر تلاش مسئولان، برنامه ریزان و اصلاح طلبان جامعه به سمت صلاح و معنویت مردم باشد اندیشه سیاسی الهی است و اگر تصمیمی خالی از ارتقاء معنویت جامعه بود اندیشه غیر الهی است.
    امام راحل در خصوص ارتباط با سایر کشورها هم معتقد بودند که نمی‌شود دور کشور را حصار کشید و به تنهایی زندگی کرد و بر ارتباط با دنیا اعتقاد داشت اما دفاع از مظلومان عالم نیز همواره در اندیشه‌های ایشان موج می‌زد. استقلال نیز یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی است که بر اساس آن کشور باید در تمامی ابعاد بدون دخالت بیگانگان قادر به ادامه امور خود باشد و در این زمینه نیز اندیشه سیاسی امام(ره) نفی دخالت دیگران در امور کشور بود.
    در کشورهایی که انقلاب رخ می‌دهد بعد از چندین سال قانون اساسی تدوین و به تصویب می‌رسد اما امام راحل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستور دادند در اولین فرصت شکل حکومت و قانون اساسی تدوین و به رأی مردم گذاشته شود. امام(ره) معتقد بودند که انقلاب اسلامی بر پایه وحدت به پیروزی رسید و این اتحاد همواره باید در جامعه وجود داشته باشد...»
     

    نقش روحانیت شیعه در زمینه سازی حرکت عظیم ظهور از نظر آیت الله بوشهری

    آیت الله حسینی بوشهری، در نهمین همایش بین المللی "دکترین مهدویت" در تاریخ 2 تیرماه 1392، در خصوص نقش روحانیون و علما در معرفی باور مهدویت به مردم و جهانیان طی سخنانی اظهار داشت: «نظریاتی در عصر ما مطرح شده است. "فوکویاما" در بحث پایان تاریخ پیروزی لیبرال دموکراسی را برای غرب نوید می‌دهد ما اگر به تربیت نسل صالح و مناسب عصر ظهور همت گماریم، از این انحرافات در جامعه جلوگیری کرده و مانعی نیز می‌شویم که سمت و سوی جامعه به لیبرالیسم سوق پیدا کند. جامعه زمینه‌ساز جامعه‌ای است که اهداف و روابط او با مقاصد امام(ره) همسو باشد. مقصود از زمینه سازی یعنی طراحی راهبردها و راهکارها برای دستیابی به جامعه منتظر است.

    مهدویت تنها آرمان شیعه نیست بلکه زمینه سازی ظهور برنامه استراتژیک جامعه جهانی است، لذا رسالت حوزه‌های علمیه ما منحصر به داخل ایران اسلامی نمی‌شود بلکه این رسالت فرامنطقه ای و فراملی است و باید در تدارک حرکت عظیم ظهور تلاش‌هایی صورت گیرد. در کنار نخبگان و فرهیختگان و دانشگاهیان، علما و روحانیت در تربیت انسان‌های زمینه ساز نقش کلیدی دارند که روایات ما نیز بر این مسئله تاکید دارد. نقش اصلی عالمان دینی مرزبانی است. علمای شیعه باید با خرافات، تهاجم فرهنگی و... مبارزه کنند و با گسترش علم به تربیت نسل معتقد و صبور و صالح بپردازند، همچنان که علمای گذشته چنین بودند.

    این مطالب ما را به کج راهه می‌برد و وظیفه عالمان دینی است که در جامعه نسبت به این مسائل سریعاً موضع بگیرند تا مردم امیدشان محدود به فضای موجود نشود و جامعه اسلامی را با معارف و کلام و اخلاق اهل بیت(ع) آشنا کنند

     

     

     

     



جواب‌های شاخه ای نویسنده تاریخ